Досвід роботи


Проблемне питання:

«Розвиток творчих здібностей учнів шляхом впровадження інформаційних технологій та інтерактивних методів навчання на уроках музичного мистецтва»

                                         

     Творчість – це здатність дивувати та пізнавати
   нове, уміння працювати нестандартно та глибоко
   осмислювати свій досвід.
                                                                   Е. Фромм



План
1 Актуальність теми.
2.Наукова основа.
3.Основні ідеї.
4.Шляхи реалізації.
5.Висновок.


  Інтерактивне навчання ґрунтується на основі врахування людських взаємин. У процесі навчання учні активно взаємодіють одне з одним та вчите­лем, виконуючи спільні завдання. При цьому від­бувається обмін думками, ідеями, пропозиціями. Учитель стає організатором спільної діяльності, дискусій, співпраці, творчого пошуку.
      Інтерактивні технології - це чітко спланований результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, та розумові і навчальні умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів. Розуміючи всю важливість інтерактивних технологій для сучасних вчителів доцільним буде в своїй практиці активно опановувати та впроваджувати при викладанні музичних дисциплін інтерактивні методи навчання.
       Формування музичної культури школярів є головним завданням сучасної музичної педагогіки. Учитель має розвинути чутливість і потяг дітей до музики, ввести їх у світ добра й краси, відкрити в музиці животворне джерело людських почуттів і переживань, навчити захоплюватися неповторністю музичних творів.
       Інформаційні технології дозволяють по-новому, комплексно використовувати на уроках музики текстову, звукову, графічну  відеоінформацію. На уроках музики гармонійно поєднуються знання комп’ютерної грамоти з музикою, образотворчим мистецтвом, літературою, і, як результат цього поєднання, створюється нова якість сучасного інтегрованого уроку. Сьогодні в музичній освіті відбувається активний пошук нових педагогічних методик. Музичне мистецтво відкривається перед дитиною як процес становлення художнього образу через різні форми художнього втілення (літературні, музичні, образотворчі). Урок музики стає не просто уроком розвитку сенсорних музичних здібностей, а уроком мистецтва, коли розвиваються всі психічні процеси: сприйняття, мислення, пам'ять, увага й, зокрема, музичні здібності: тембровий слух, відчуття ритму, музичне мислення і т.д. В умовах інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей і гнучкого мислення. Таким чином, формується особистість із новими властивостями.Розвивати творчість – означає виховувати в дітей інтерес до знань, виявляти їх нахили, самостійність у навчанні. Учень добре вчиться лише тоді, коли переживає успіх, хоча б невеликий.
       Головним завданням учителя, я вважаю: пробудити чи розвинути в
дитині творчість, допомогти учневі знайти себе в житті, за словами
Ф.М.Достоєвського, «відкрити в собі людину».
       У розв’язані задач творчого розвитку учнів велику користь приносять сучасні технічні засоби й інноваційні освітні технології, такі, наприклад, як комп’ютер, мультимедійні засоби та інтерактивні методи навчання. Упровадження новітніх засобів і технологій в освітню сферу стало особливо актуальною в наші дні. Дослідження впливу нових технологій на рівень та якість навчання показали, що завдяки інтерактивному навчанню та комп'ютерним технологіям у дітей з'являється зацікавлення в навчанні, укріплюється бажання вчитися, результати їхньої праці поліпшуються.
       Сучасні комп’ютерні технології в мистецькій освіті учнів базуються на ідеї їхньої інтеграції із традиційними навчальними методиками. Комп’ютерні технології дозволяють по-новому, комплексно використовувати на уроках музики текстову, звукову, графічну й відеоінформацію – створюється новий мультимедійний контент. На уроках музики гармонійно поєднуються знання комп’ютерної грамоти з музикою, образотворчим мистецтвом, літературою, і, як результат цього поєднання, створюється нова якість сучасного інтегрованого уроку. У сьогоднішніх умовах, коли вчитель не завжди має можливість застосовувати готові програмні матеріали, найбільш зручним засобом для створення уроків із мультимедійним супроводом для мене є програма Microsoft PowerPoint. Особливо зручною вона є під час подання нового матеріалу. Використання слайд-презентацій, фотоматеріалів і репродукцій у цій програмі дає прекрасний фон для викладання музичної літератури. Використання комп’ютерних технологій дозволяє мені залучити учнів до такої діяльності, як створення творчих робіт, пошукової роботи під час вивчення творчості композиторів, народної творчості, української музичної культури.
   Велику роль в активізації учнівського процесу на уроках відіграє  гра.
В наш час умови життя змінюються швидкими темпами. Вплив цих змін на школярів знайомий кожному вчителеві. Вони бачать їх прояви на кожному уроці. Через канали засобів масової інформації діти і підлітки отримують різні, часто суперечливі враження. Вони бачать, чують і знають  вже в юні роки значно більше, ніж їхні батьки. Але ця сучасна форма «пізнання» світу ускладнює духовно-цілісне спілкування і все частіше зводить його до емоційного заколисування. Провести цікавий урок потребує  багато зусиль і енергії, тому що доводиться конкурувати з можливостями у вигляді засобів масової інформації і бізнесу розваг. Тому грі приділяється значна увага.
 У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивати увагу, прагнення до знань. Захопившись, учні не помічають, що вчаться, пізнають, запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію.
 Дидактична гра - не самоціль на уроці, а засіб навчання і виховання.
Вона  забезпечує досягнення ряд найважливіших освітніх завдань:
  1) стимулювання мотивації і інтересу;
 2)розвиток навичок (критичного мислення, аналізу, взаємодії, комунікації, конкретних умінь);
 3) зміна установок (конкуренція і співпраця);
 4) саморозвиток або розвиток завдяки іншим учасникам.
За допомогою гри можна зняти психологічну напругу; мобілізувати розумові зусилля, розвинути навички самодисципліни, створити обстановку радості на заняттях.
Гра – це майже завжди змагання.              
 У своїй роботі використовую різні види ігор: тренувальні, пізнавальні, сюжетно-рольові та  творчі.
Тренувальні: «Музичне лото», «Музичні ребуси», «Гірські відлуння»,  «Музичне доміно», «Музичний літачок». Для активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку логічного мислення, пропоную завдання «Знайди пару», «Сортування», «Ланцюжок асоціацій», «Комп´ютерний вірус» та інші. Такий вид роботи заохочує дітей до навчання, викликає бажання створювати такі завдання самостійно один для одного, розвиває їхні творчі здібності
Розвитку творчих здібностей сприяють ігри «Впізнай за голосом» (розрізнення тембрів), «Проспівай далі» (краще запам'ятовування тексту пісні), «Переплутались слова» (на уважність), «Нота в слові» і т. д.
Творчі ігри займають  особливе місце.  Вони вимагають тривалої підготовки: вокальні конкурси, робота в мікрогрупах, творчі проекти…В них учні  набувають додаткових знань, розвиваються творчі здібності, реалізуються ідеї сумісної співпраці, самоврядування, виховуються через колектив такі якості як відповідальність кожного за успішність та дисципліну.
    Невід’ємною частиною творчого розвитку є позакласна робота з учнями.
Велику увагу в організації позакласної роботи приділяю концертній діяльності (залучення дітей до шкільних свят, районних конкурсів), пошуковій діяльності (збирання та запис народних обрядів та традицій нашого регіону).
   Нове покоління, що зростає в епоху інформації, потребує принципово нових рішень у педагогічному вихованні. Використання комп'ютерних та інтерактивних технологій навчання є необхідним інструментом для сучасного уроку музики, а також важливим кроком до виховання гармонійної особистості ХХІ століття.
      Отже, якщо послідовно й систематично використовувати на уроках музичного мистецтва комп'ютерні технології та інтерактивні методи навчання стає легше контролювати творчий розвиток учнів, формувати спеціалізовані знання в процесі навчання й виховання особистості в музиці, та реалізувати можливості сучасних засобів навчання.
      Методи інтерактивного навчання  на уроках музики, дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики а й творчо розкрити свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є. Діти починають розуміти, що духовна культура пробуджує в людині особистість, підносить саму людину  та її роль у світі до найвищих цілей і завдань.                                    

Список використаної літератури:

1.  Апраксіна О. О. Музика у вихованні творчої особистості / О. О. Апраксіна. – М. : Музика, 1975.
2. Козленко В. Н. Формування творчої особистості учня / В. Н. Козленко // Рідна школа. – 1999. – № 5.
3. Шкаверо І. О. Використання інноваційних технологій в активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках музичного мистецтва / ХАНО-2011.          


Немає коментарів:

Дописати коментар